1. Під
час проведення вступного інструктажу двоє учнів починають тихо розмовляти один
з одним.
Ваші дії:
- не звертатимете на них уваги;
- попросите їх припинити розмови;
- скажете, що вони діють Вам на нерви, і якщо вони продовжуватимуть розмови, Ви їх попросите вийти за двері.
- згадаєте своє правило щодо запізнень і скажете йому: «Ти запізнився. Ти знаєш, що за це буде. Підійдеш до мене після уроку»;
- не робитимете нічого;
- вловите його погляд, попросите підійти до вас і скажете: «Ти сьогодні виглядаєш стурбованим».
3. Один
із учнів дуже голосно розмовляє, особливо коли чимось захоплюється.
Це відволікає інших учнів. Під час організації самостійної роботи учні в малих
групах виконують навчально-виробничі завдання. Все йде
добре, поки цей учень не захоплюється роботою і, не помічаючи,
починає говорити дедалі голосніше. Ваші дії:
- не звертатимете уваги;
- відведете учня в бік і попросите розмовляти тихіше;
- скажете, щоб він не говорив так голосно.
4. Ви
розподілили учнів на пари й дали їм спільне завдання. Один з учнів
каже: «Я з цим недотепою працювати не буду. Дайте мені іншого напарника!» Ваші дії:
- проігноруєте ці слова й дасте змогу учням вирішити все самостійно;
- зробите перерву й поговорите з ним;
- скажете учневі, що він таки працюватиме з цим напарником, тому треба дорослішати й робити те, що кажуть.
- поради щодо вирішення педагогічних ситуацій
1. Не втручатися: це означає продовжувати заняття у звичний спосіб без втручання в ситуацію; нічого
не говорити та не робити для виправлення поведінки.
Як працює: Якщо ви не звертаєте уваги на поведінку, це дає вам змогу продовжувати
заняття і не відволікати всю аудиторію без потреби. Іноді ситуація вирішується без вашого
втручання.
Чому важливо: цей підхід важливий, коли:
- ви вважаєте, що небажана поведінка майже напевне припиниться сама по собі;
- поведінка нікому не шкодить;
- немає небезпеки хвильового ефекту (малоймовірно, що інші учні імітуватимуть або повторюватимуть небажану поведінку).
Як це робиться: спостерігайте і слухайте. Запитайте себе: «Ситуація поліпшиться чи погіршиться, якщо я не
втручатимусь?»
Рекомендації:
- Часто учні погано поводяться, аби привернути вашу увагу, і якщо їм вдається, це може підсилити негативну поведінку.
- Учні підтримують один одного і можуть продовжувати погано поводитись, якщо відчувають підтримку одногрупників.
- Знайте, хто в групі лідери.
- Обмежуйте правила до мінімуму. Що більше правил, тим більша ймовірність їх порушення.
- Відстежуйте негативну поведінку, на яку ви не реагували. Ведіть нотатки, щоб коли вам знадобиться поговорити з учнем, ви могли оперувати конкретною актуальною інформацією.
2. Опосередковано припиняти небажану поведінку
Що це означає: невербально дати зрозуміти учневі, що він має припинити поводитися таким чином.
Як працює: припиняє негативну поведінку, не порушуючи перебігу заняття.
Чому
важливо: якщо ви зможете припинити небажану поведінку опосередковано, ймовірність конфронтації
чи ворожості буде меншою.
Як це робиться: встановіть зоровий контакт. Спокійно підійдіть ближче до учня, який порушує дисципліну.
Рекомендації: не варто соромити учня, це рідко допомагає.
Зосередьте
увагу на відповідній групі учнів. Уникайте виокремлення «офірного цапа» або лише одного вихованця, якщо до порушення дисципліни причетні кілька осіб. Не поширюйте
провину на інших, якщо насправді винен лише один учень.
3. Розвідати ситуацію
Що це означає: ставити запитання та збирати інформацію.
Як працює: дає вам більше необхідної інформації про те, що відбувається.
Чому важливо:
- Якщо ви уважніше ставитиметеся до інформації, ви зможете обрати найоптимальніший шлях для вирішення ситуації.
- Ви уникнете почуття ніяковості, яке може виникнути, якщо ви робитимете поспішні висновки та даватимете нереалістичні поради.
Як це робиться:
- Реагуйте по суті. Наприклад, «Отже, ви кажете, що … .»
- Реагуйте на почуття. Наприклад, «Ви почуваєте себе через те, що … »
- Обговорюйте ситуацію наодинці з учнем.
- Уникайте поспішних суджень.
- Якщо вам потрібно відреагувати або прокоментувати поведінку, робіть це конструктивно.
Вам можуть допомогти описані нижче методики:
- Забезпечуйте зворотний зв'язок.
- Запитуйте думку учня. Чи дійсно він саме так бачить ситуацію?
- Реагуйте на думку учня.
- Повідомляйте, яку поведінку ви хочете бачити і чому.
- Обов'язково робіть наступні кроки. Якщо учень виправив поведінку, його слід похвалити, якщо ні - продовжуйте виправляти ситуацію.
Рекомендації:
- Будьте уважні, коли ставите запитання або відповідаєте на них.
- За можливості обговорюйте ситуацію приватно, не в присутності інших.
- Навчіться добирати слова, щоб правильно описати, як може почуватися учень.
- Уникайте поспішних суджень.
- Якщо вам потрібно прокоментувати поведінку або відреагувати на неї, робіть це конструктивно.
4. Моделювати правила
Що це означає: повідомте учням, що саме вони мають зробити. Опишіть наслідки в разі невиконання.
Як працює: зупиняє порушення дисципліни, перш ніж воно пошириться на всю групу.
Чому важливо: якщо ви конструктивно виходитимете з таких ситуацій та, в разі потреби,
застосовуватимете санкції за порушення дисципліни, збільшиться ймовірність
того, що учні активніше братимуть участь у навчальному процесі.
Як це робиться: повідомте учням, яку поведінку ви очікуєте. Опишіть наслідки в разі невиконання вимог.
Рекомендації:
- Застосовуйте цей підхід для вирішення проблем, які унеможливлюють навчальний процес.
- Моделюйте правила, коли порушення поведінки може зашкодити учням, які погано поводяться, або всім іншим
5. Аналізувати поведінку учнів у динаміці
Що це означає: вести нотатки, відстежувати. Ваші нотатки мають містити дату та опис конкретного
випадку порушення дисципліни, а також іншу необхідну інформацію.
Як працює: ведення
записів дасть вам змогу оперувати достовірними фактами під час розмови з учнем, який порушує дисципліну. Особливо корисними
вони стануть у випадку, коли потрібно довести директорові, що учня слід виключити
з навчального закладу.
Чому важливо: якщо у вас буде достовірна інформація про поведінку учня, це збільшить
довіру до всього, що ви говорите з цього приводу.
Рекомендації:
- Застосовуйте санкції, про які попереджали.
- Підтримуйте будь-які спроби поліпшити поведінку.
Контроль над аудиторією є першочерговим обов'язком майстра
виробничого навчання, а управління навчальним середовищем є необхідною
передумовою успішного навчання.
Під час вирішення або
пристосування до проблем педагог має обмежений набір
інструментів. До обмежувальних факторів належать атмосфера в
аудиторії, наукові принципи поведінки та багаж знань майстра виробничого
навчання.
Немає коментарів:
Дописати коментар