Л.В. Пархомюк
м.Хмельницький,
ВПУ № 25 м.
Хмельницького
«Проблема самовизначення є, передусім,
проблема визначення свого життя»
С.Л. Рубінштейн
проблема визначення свого життя»
С.Л. Рубінштейн
На сучасному етапі розвитку суспільства правильність вибору
майбутньої професії та рівень її освоєння впливають на всі сторони і загальну
якість життя людини. Такий вибір у житті є одним з центральних, та й в деякому
сенсі доленосним у кожного з нас. Постійно зростаючі вимоги сучасного
виробництва до рівня професійної підготовленості кадрів у ще більшій, ніж
раніше, ступені актуалізують проблеми професійної орієнтації молоді. Професійна
орієнтація – комплекс психолого-педагогічних і методичних заходів, вкладених у
оптимізацію процесу працевлаштування у відповідність до бажань, схильностей і
сформованих здібностей і з урахуванням потреби в фахівцях народного
господарства й суспільства в цілому [1]. Тобто, відповідно своєму призначенню,
система профорієнтації має значний вплив на раціональний розподіл ресурсів, вибір
життєвого шляху молоддю, адаптацію її до професії.
Профорієнтація – це науково обґрунтована система підготовки молоді до вільного і самостійного вибору майбутньої професії. Дана система покликана враховувати як індивідуальні особливості кожної особистості, так і необхідність повноцінного розподілу трудових ресурсів в інтересах усього суспільства
Система профорієнтації школярів це організована, керована
діяльність різних державних і громадських організацій, підприємств установ і
школи, а також родини, спрямована на удосконалення процесу професійного і
соціального самовизначення школярів в інтересах особистості і держави.
Професійне самовизначення молоді відбувається відповідно
до особистих інтересів, схильностей, здібностей і орієнтування її на ті професії,
у яких відчувається суспільна потреба в кадрах [2]. У виборі майбутньої
професії і місця в соціальній структурі важливу роль відіграють принципи
профорієнтації, якими повинні керуватися школярі старших класів.
Це насамперед:
- принцип свідомості у виборі професії, який виражається
в прагненні задовольнити своїм вибором не тільки особистісні потреби в трудовій
діяльності, але і принести як найбільше користі суспільству;
- принцип відповідності обраної професії інтересам,
схильностями, здібностями особистості й одночасно потребам суспільства в рамках
визначеної професії. Цей принцип виражає зв'язок особистісного і суспільного
аспектів вибору професії. За аналогією з відомою думкою «не можна жити в
суспільстві і бути вільним від суспільства», можна також сказати: не можна
вибирати професію, виходячи тільки з власних інтересів, і не зважати на
інтереси держави. Порушення принципу відповідності потреб особистості і
суспільства приводить до незбалансованості в професійній структурі кадрів;
- принцип активності у виборі професії, що характеризує
тип діяльності особистості в процесі професійного самовизначення. Професію
треба активно шукати самому. У цьому велику роль покликані зіграти: практична
діяльність самих учнів у процесі трудової і професійної підготовки, поради
батьків і їхній професійний досвід, пошук і читання (по зацікавленій темі)
літератури, робота під час практики і багато чого іншого.
Останнім принципом у цій групі є принцип розвитку. Даний
принцип відбиває ідею вибору такої професії, що давала би особистості
можливість підвищення кваліфікації, збільшення заробітку, у міру росту досвіду
і професійної майстерності, можливість активно брати участь у суспільній
роботі, задовольняти культурні потреби особистості, потребу в житлі,
відпочинку.
У професійній орієнтації є група принципів, тісно
пов’язаних із загально педагогічними принципами. Це наступні принципи:
- зв'язок
профорієнтації з життям, працею, практикою, що передбачає надання допомоги
людині у виборі його майбутньої професії в органічній єдності з потребами
народного господарства в кваліфікованих кадрах.
- зв'язок
профорієнтації з трудовою підготовкою школярів це принцип, що передбачає гарну
постановку трудового виховання і навчання. У відриві від трудової підготовки
профорієнтація здобуває риси абстрактності, відірваності від практики, від
загальних завдань трудового і професійного становлення особистості;
Систематичність і наступність у профорієнтації забезпечує
профорієнтаційна робота з учнями 9–11 класів за умови обов'язкової наступності
цієї роботи з року в рік. Взаємозв'язок школи, родини, базового підприємства,
середніх професійних навчальних закладів і громадськості в профорієнтації учнів
передбачає тісний контакт по наданню допомоги молодим людям у виборі майбутньої професії [3]. При цьому
передбачається посилення цілеспрямованості і координації в спільній діяльності;
характер профорієнтації полягає в необхідності здійснення профорієнтаційної
роботи відповідно до завдань формування гармонічної особистості, у єдності
трудового, економічного морального, естетичного, правового і фізичного
виховання; взаємозв'язок діагностичного і виховного підходів до проведення
профорієнтаційної роботи – принцип, що припускає неприпустимість протиставлення
одного підходу іншому
Диференційований та індивідуальний підхід до учнів залежить від віку і рівня сформованості їхніх
професійних інтересів, від розходжень у ціннісних орієнтаціях і життєвих
планах, від рівня успішності. Диференціація учнів по групах дозволяє точніше
визначати їхні засоби впливу, що будучи ефективними в одній групі, можуть
виявитися неефективними в іншій [4]. Диференціація створює умови для реалізації
індивідуального підходу; оптимальне сполучення масових, групових і
індивідуальних форм профорієнтаційної роботи з учнями та їхніми батьками, що
затверджують необхідність використання різних форм, відходу від традиційного
використовування одних тільки масових форм, посилення уваги до збалансованого
сполучення усіх форм роботи; відповідність змісту форм і методів
профорієнтаційної роботи потребам професійного розвитку особистості [5].
Досягнення поставленої цілі можливе і виправдане тільки
при активній роботі з молоддю, при виявленні їхніх реальних інтересів і
здібностей, у формуванні переконаності в правильному виборі професії, що
відповідає як їхнім особистим схильностям, так і потребам села, району, міста,
області, регіону, у якому вони живуть, так і суспільства в цілому.
Таким чином, у системі профорієнтації існують і загально
педагогічні, і специфічні принципи, що характеризують профорієнтаційну
діяльність як суспільне явище.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Дунець Л. М. Профорієнтаційна робота – психологічна
технологія підбору професійно спрямованих абітурієнтів. Актуальні проблеми
психології. Том. І. : Соціальна психологія. Психологія управління.
Організаційна психологія / Л. М. Дунець – К. : Інститут психології ім. Г. С.
Костюка АПН України, 2002, Ч. 6. – С. 264-269.
2. Дунець Л. М. Психологічні аспекти професійної
мотивації особистості. філософія, соціологія, психологія / Л. М. Дунець //
Збірник наукових праць. – Івано-Франківськ: Плай, 2003. – Вип. 8. – ч. 2. –
С.120-128.
3. Карасева А. В. Активизирующие методы в
профориентационной работе / А. В. Карасева. – Барнаул, 2007. – 116 с.
4. Пазюченко Т. М. Індивідуалізація
профорієнтаційної роботи зі старшокласниками та її психолого-педагогічна модель
/ Т. М. Пазюченко // Психологія : Зб. наук. пр. – Київ. – 2000. – Випуск 1 (8).
– С.118-126.
5. Пазюченко Т. М. Професійна орієнтація на
педагогічну працю: консультативний тренінг : Методичний посібник / Т. М.
Пазюченко. – Київ, 2000. – 116 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар