______

Виробниче навчання




ПЛАН УРОКУ № _____

Спеціальність __________________________________________________________ Група:____      Kypc: ______                                                        на________20_ р.
Урок веде майстер в/н: __________________________________________________
Тема програми: ________________________________________________________
Тема уроку: ____________________________________________________________
Тип уроку: засвоєння нових знань; засвоєння навиків і умінь; застосування знань, навиків і умінь; узагальнення і систематизація знань; контроль і корекція знань, навиків, умінь; комбінований урок.
Форма проведення: Розповідь-пояснення; бесіда; робота з технічною літературою; семінар; виробничий семінар; практична робота; конференція; екскурсія; урок-лекція; урок виробничого навчання; самостійна робота.
Форма організації виробничого навчання: навчання учнів в складі учнівських бригад; навчання учнів в складі бригад кваліфікованих робітників; екскурсії. Виконання домашніх завдань.
Навчально-виховна мета уроку:
1. Навчальна мета:  Навчити учнів правильно і якісно виконувати операції і вправи по нарізанню внутрішньої різьби.
2. Розвиваюча мета: Розвивати навики обертових рухів; розвивати навики самоконтролю; розвивати професійне мислення; розвивати свідому трудову дисципліну.
3. Виховна мета: Виховувати в учнів творче ставлення до трудового процесу, акуратність в роботі, бережливе ставлення до обладнання, інструменту і економії матеріалів і електроенергії.
Матеріально-технічне і дидактичне оснащення уроку: Обладнання, інструменти, пристосування, технічна документація, інструкційно-технологічні карти, матеріали, плакати; технічні засоби навчання (ТЗН); роздатковий матеріал; література.

Х І Д   У Р О К У:
І. Організаційна частина: (3-5 хв.)
1.1.  Привітання і призначення чергових;
1.2. Перевірити наявність учнів (по журналу, візуально).
  1.3.  Перевірити готовність учнів до уроку, їх зовнішній вигляд (спецодяг).
II. Вступний інструктаж (15—45 хв.).
1. Повідомити тему програми.
2. Повідомити тему уроку. Наголосити на місці і значенні уроку в цій темі.
3. Повідомити навчальну і розвиваючу мету уроку. Мотивація навчальної діяльності.
4. Актуалізація опорних знань. Перевірити знання по вивченому матеріалу (поставити питання та вказати прізвища учнів)
4.1. _____________________________________________________________________
4.2. _____________________________________________________________________
4.3. _____________________________________________________________________
4.4. _____________________________________________________________________
4.5. _____________________________________________________________________
4.6. _____________________________________________________________________ 
Підведення підсумків опитування.
5. Пояснення нового матеріалу:
5.1.  Розкрити значення даної теми (завдання). План викладу матеріалу.
5.2.  Розповісти про інструменти, матеріали, пристосування, що будуть застосовуватись при виконанні практичних завдань.
5.3.  Показати прийоми роботи в робочому, повільному, знову в робочому темпі.
5.4.  Розповісти про самоконтроль і показати прийоми самоконтролю.
5.5.  Розповісти про передові методи роботи передовиків, новаторів виробництва.
5.6.  Попередження можливих помилок і браку, розгляд типових помилок, пояснення і показ способів раціональної організації робочого місця при виконання завдань.
5.7.  Пояснити правила безпеки праці.
5.8. Закріплення нового матеріалу (питання для опитування, бесіда тощо).
III. Поточний інструктаж:  (Самостійна робота учнів — 190-210  хв.)
1. Контроль за діяльністю учнів (раціональне використання робочого інструменту, дотримання правил безпеки праці).
2. Цільові обходи майстра в/н:
-        перевірка організації робочих місць учнів;
-        перевірка правильності виконання трудових прийомів, операцій;
-    перевірка застосування учнями прийомів самоконтролю; самостійність учнів при виконанні робіт;
-        правильність дотримання технічних умов;
-        дотримання правил безпеки праці;
-        прийняття та оцінювання робіт учнів.
3. Індивідуальна робота з учнями (допомога невстигаючим учням, додаткові завдання тим, хто успішно виконав всі обов’язкові завдання).
4. При потребі додатковий фронтальний інструктаж для групи.
IV. Заключний інструктаж (10—15 хв.).
1. Підведення підсумків роботи за день.
2. Відзначити кращі роботи учнів, зупинитись на допущених помилках, вказати на причини і способи їх усунення.
3. Аналіз виконання правил і вимог безпеки праці  та організації робочого місця.
4. Повідомлення і обґрунтованість оцінки учня.
5. Видати домашнє завдання.
6. Прибирання індивідуальних робочих місць учнів, здання роздаткового матеріалу, перевірка обладнання і техніки, інструменту.
7. Повідомити тему наступного уроку.


V. Домашнє завдання: __________________________________________________
VІ. Вологе прибирання приміщення майстерні (лабораторії) черговими учнями.

Майстер виробничого навчання                             ___________________

Виробниче навчання - це процес і навчальний предмет у системі професійної підготовки. Його можна розглядати як складник професійної освіти; підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації робітників безпосередньо на виробництві; частину трудового навчання, виховання і професійної орієнтації в середніх загальноосвітніх школах. Для виробничого навчання, як складника навчального процесу, характерні специфічні цілі, завдання, зміст, форми, методи та засоби навчання.
Основу змісту предмета "Виробниче навчання" становлять головні елементи виробничого процесу (в умовах майстерень, цехів та відділів підприємств тощо). Вони пов'язані не тільки між собою, а й з педагогічними принципами і методами виховання особистості, а також психофізіологічними особливостями професії, віковими можливостями студентів/учнів.


Виробниче навчання включає теоретичну частину - знання з основ наук, техніки, технології, організації та економіки конкретної галузі й окремих виробництв; уміння застосовувати ці знання у професійній діяльності; практичну частину (метою якої є залучення студентів/учнів до виробничого процесу): вступ до спеціальності; навчально-виробничу роботу в майстернях, лабораторіях, на полігонах училищ, у навчальних та виробничих цехах і відділах підприємств; виробничу практику. Виробниче навчання охоплює від 20- 30 % (для середньої спеціальної освіти) до 50 % (для професійно-технічної освіти) навчального часу.
Виробниче навчання як навчальний процес здійснюється майстрами виробничого навчання. 
Важливе завдання професійної підготовки - наблизити виробниче навчання до реального виробництва. 
Мета - підготувати студентів/учнів до самостійного трудового життя, швидкої адаптації в. реальних виробничих умовах, жорсткої конкуренції на ринку праці. В умовах ринкових відносин система виробничого навчання, з одного боку, має швидко реагувати на зміни потреб виробництва в робітниках певної кваліфікації і спеціалізації, а з іншого - надати робітникам або студентам можливість навчатися залежно від їх інтересів. Розв'язати це завдання допомагають сучасні тренажери (комплексні, універсальні тощо), електронно-обчислювальна техніка" спеціальні майстерні, лабораторії, навчальні науково-виробничі комплекси, які дають змогу значною мірою імітувати виробничий процес. Доцільно створювати такі ситуації, щоб студенти/учні мали можливість творчо підходити до вирішення практичних завдань, самостійно знаходити їх оптимальні рішення.
До загальних закономірностей виробничого навчання належать: професійна зумовленість, пов'язана з наявністю багатьох професій та професійних груп; взаємозв'язок виробничого, навчального та виховного процесів; взаємодія між людиною і технікою; інтелектуалізація професійної діяльності кваліфікованих робітників; поєднання та раціональне чергування систем виробничого навчання на окремих етапах навчання; політехнічна і професійна спрямованість продуктивності праці; поєднання професій та оволодіння декількома спеціальностями; єдність соціальних, професійних та індивідуальних якостей особистості.
Виробниче навчання має характерні особливості. Його основу становлять загальноосвітні, загальнотехнічні та спеціальні знання, професійні вміння та навички. Фундаментальними принципами процесу виробничого навчання є інтеграція та диференціація загальноосвітніх і професійних знань, кооперація трудової діяльності, політехнізм, комплексність видів робіт, системність навчання тощо. Ефективність системи виробничого навчання забезпечується органічним зв'язком з підприємствами, якщо базові підприємства та установи надають необхідне устаткування, матеріали; забезпечують робочі місця та кваліфікованих спеціалістів для консультування.
Основні напрями виробничого навчання - створення умов для студентів/учнів для оволодіння виробничими процесами, соціально-економічними, науково-технічними та професійними знаннями, передовим досвідом; виховання конкурентоспроможного фахівця, підготовленого до різноманітної діяльності. Критерій професійної підготовленості майбутнього спеціаліста - кваліфікація, а головні її показники - професійна мобільність, володіння декількома професіями, здатність до зміни виду роботи.
Виробниче навчання може здійснюватися безпосередньо на підприємстві, у спеціальних навчальних центрах, а також у системі середньої та вищої спеціальної освіти.
На підприємстві виробниче навчання здійснюється власними силами. Тоді його можна розглядати як практичне і теоретичне навчання за обраним фахом у процесі виробничої діяльності. Якщо виробниче навчання здійснюється поза межами підприємства, то роль замовника фахівців полягає у визначенні не тільки кількості спеціалістів, але й напрямів навчання, що закріплюється у відповідних договорах на підготовку кадрів1.
Виробниче навчання в навчальних майстернях здійснюється через моделювання видів професійної діяльності. В умовах підприємств навчальний процес включається до виробничого. Основна форма виробничого навчання в навчальному закладі - урок, а на підприємстві - навчально-виробнича робота та виробнича практика. Проміжна організаційна форма - лабораторно-практичні заняття, що забезпечують взаємозв'язок теоретичного й виробничого навчання. У структурі занять домінують вправи, що включають інструктажі майстра виробничого навчання (ввідний; поточний, в основному індивідуальний; заключний).
Розроблено різноманітні типи систем виробничого навчання. Вони єдині для всіх спеціальностей, але застосовуються з урахуванням специфіки професії.

Немає коментарів:

Дописати коментар