______

неділю, 20 березня 2016 р.

Масові виховні заходи з дітьми та молоддю


Захід це сукупність дій, засобів юридичної особи, спрямованих на забезпечення реалізації цілей, завдань та положень щодо державної політики з питань дітей, молоді, передбачених чинним законодавством, окремими рішеннями органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, закладом освіти.

ТЕХНОЛОГІЯ ПІДГОТОВКИ ТА ПРОВЕДЕННЯ
виховного заходу (алгоритм)



1.                    Психолого-педагогічний аналіз атмосфери в колективі, необхідність проведення заходу і формулювання його мети.
2.                    Планування заходу.
·     Визначити тему заходу, чітко сформулювати його мету, завдання; визначити, на виховання яких якостей учнів спрямовано захід.
·     Урахувати рівень вихованості учнів під час визначення мети і завдань заходу, тактовно допомагати учням.
·     Визначити місце заходу в загальній системі виховної роботи.
·     Урахувати, що кожен учень, який бере участь у тому чи іншому заході, має цілісну соціально-психологічну структуру, ім’я якої — особистість.
·     Під час підготовки заходу необхідно врахувати вік та індивідуальні особливості учнів.
Готуючи виховний захід, необхідно мати на увазі, що навіть під час найкращої підготовки та майстерності майстер не досягне задуманої мети, якщо самі вихованці не братимуть активну участь у підготовці і проведенні заходу
·       Виявляти творчість: виховний вплив на дітей, зацікавленість, поради та допомогу викладача.
·       Психологічно налаштувати учнів на виховні завдання заходу.
3.                   Організація виховного впливу на колектив (особистість).
·       Визначити роль органів самоврядування під час підготовки й проведення заходу.
·       Забезпечити в процесі підготовки згуртованої, злагодженої роботи колективу; формувати відносини співпраці, взаємодопомоги, вимогливості.
·       Організовувати діяльність учнів (вихованців): уточнити обов’язки і повноваження кожного учня (вихованця), установити конкретні терміни виконання окремих завдань тощо.
4.                   Безпосередній вплив на колектив (особистість). Проведення виховного заходу.
Під час організації заходу слід подбати про:
·       місце проведення, оформлення приміщення, обладнання, використання наочності, ТЗН;
·       своєчасність початку та організоване проведення;
·       дотримання регламенту, доцільність його використання;
·       участь представників громадськості, батьків у проведенні заходу; ефективність їхньої участі;
·       дотримання під час заходу санітарно-гігієнічних вимог, правил пожежної безпеки, ТБ;
·       запобігання перевтомі та врахування особливостей фізичного розвитку учнів (вихованців);
·       зовнішній вигляд учнів (вихованців);
·       дисципліну.
Зміст виховного заходу має відповідати:
·       цілеспрямованості;
·       зв’язку із життям класу, училища, району, міста;
·       обговоренню питань, які хвилюють учнів;
·       урахуванню вікових та індивідуальних особливостей;
·       емоційній насиченості заходу;
·       впливу заходу на розширення світогляду учнів, на розвиток пізнавальних інтересів.
Методика проведення виховного заходу
·             Оптимально обрати форму проведення (бесіда, лекція, година спілкування, конференція, конкурс).
·             Визначити роль класного керівника (педагога-організатора, керівника гуртка) у проведенні заходу, урахувати рівень його педагогічної майстерності.
·             Передбачити наявність елементів обговорення, відкритого обміну думками у процесі проведення заходу.
·             Визначити рівень самостійності учнів в обговоренні проблем.
5.                   Аналіз виховного заходу:
·       досягнення поставлених педагогом мети й завдань;
·       виконання плану заходу;
·       аналіз ставлення учнів до змісту заходу, рівень їхньої активності.
Основні вимоги до проведення виховного заходу
·       Чітка назва заходу та розуміння його мети.
·       Планування основних етапів заходу, визначення завдань кожного з них.
·       Організація підготовки заходу відповідно до поставленої мети.
·       Визначення оптимального змісту виховного матеріалу з урахуванням основних принципів організації виховного процесу.
·       Вибір найбільш раціональних методів і прийомів виховного впливу на учнів на кожному етапі заходу.
·       Чіткість виховного заходу, оптимальний його темп і ритм.
·       Гнучкість та широта «виховного маневру».
·       Різноманітність і творчий характер діяльності учнів.
·       Взаємозв’язок заходу з попередніми та наступними формами виховної і навчальної роботи з учнями.
Орієнтовна схема аналізу виховного заходу
Аналіз готовності педагога (педколективу) до проведення виховного заходу:
·       постановка мети і завдань заходу, на виконання яких спрямовано захід;
·       урахування рівня вихованості учнів під час визначення мети і завдань заходу, тактовна допомога учням;
·       місце заходу в загальній системі виховної роботи.
Процес підготовки:
·          спрямовувальна роль класного керівника (педа-гога-організатора) під час підготовки заходу, тактовна допомога учням;
·          роль органів самоврядування під час підготовки й проведення заходу;
·          забезпечення у процесі підготовки згуртованої, злагодженої роботи колективу;
·          налаштування на співпрацю, взаємодопомогу;
·          організація діяльності учнів, уточнення обов’язків і повноважень кожного учня та встановлення конкретних термінів виконання окремих завдань тощо.
Проведення заходу
Організація: місце проведення, оформлення приміщення, обладнання, використання наочності, ТЗН; своєчасність початку та організоване проведення; дотримання регламенту, доцільність його реалізації; участь представників громадськості, батьків у проведенні заходу; ефективність їхньої участі; дотримання під час заходу санітарно-гігієнічних вимог, правил пожежної безпеки, ТБ; запобігання перевтомі і врахування особливостей фізичного розвитку учнів; зовнішній вигляд учнів; дисципліна.
Зміст: цілеспрямованість; чи доведено мету до учнів (вихованців); зв’язок із життям класу, училища, району, міста; використання під час проведення заходу питань, які хвилюють школярів; урахування вікових й індивідуальних особливостей; емоційна насиченість заходу; вплив на розширення світогляду та пізнавальних інтересів учнів.
Методика проведення: чи оптимально обрано форму проведення (бесіда, лекція, година спілкування, конференція, конкурс); роль класного керівника (педагога-організатора) у проведенні заходу, його педагогічна майстерність; наявність елементів обговорення, відкритого обміну думками; рівень самостійності учнів в обговоренні проблем.
Результати: досягнення поставлених педагогом мети і завдань заходу; виконання плану; аналіз ставлення учнів до змісту заходу, рівень їхньої активності; чи був захід цілісною системою? що вдалося краще, що гірше?
Місцеві — це заходи, що організовуються, фінансуються і проводяться на рівні відповідної адміністративно-територіальної одиниці (району, міста тощо).
Локальні — це заходи, що організовуються, фінансуються і проводяться на рівні конкретної організації (ПТНЗ).
За цільовою спрямованістю заходи поділяються на заходи виховного спрямування, соціального обслуговування, патронажу, профілактики, соціальної адаптації та реабілітації тощо.
Виховні заходи поділяються на такі категорії:
Ø  оздоровчі (належать програми, пов’язані з реалізацією затверджених оздоровчих програм дітей і молоді).
Ø  освітньо-виховні (належать програми, пов’язані з реалізацією освітніх завдань, що мають виховну спрямованість).
Ø  культурологічні (належать програми, мета яких —прбведення культурних, мистецьких, театралізованих, видовищних, масових заходів).
Ø  інформаційні (належать заходи (програми), спрямовані на розповсюдження всебічної інформації про роботу державних органів з питань сприяння розвитку, соціальному становленню та захисту дітей, молоді).
Ø  науково-методичні (належать заходи (програми), які узагальнюють і систематизують певну інформацію, сприяють розробці методичних матеріалів згідно з чинними нормативно-правовими актами).
Ø  міжнародні (належать заходи чи програми, спрямовані на розвиток міжнародних зв’язків, установлення й підтримку взаємовигідної співпраці, обмін досвідом з іноземними державними та громадськими організаціями з питань сприяння розвитку, соціальному становленню та захисту дітей, молоді).
Календарний план виховних заходів це основний плановий документ навчальних закладів, установ, громадських організацій тощо для планування роботи з проведення окремих заходів, яким визначається перелік конкретних дій з обсягами витрат і зазначенням терміну виконання й відповідальних за їх організацію та проведення тощо.
Заходи соціального обслуговування спрямовані на задоволення потреб, що виникають у процесі життєдіяльності та забезпечують всебічний гармонійний розвиток дітей і молоді шляхом надання соціальної допомоги й різноманітних соціальних послуг; соціального патронажу — спрямовані на здійснення соціальної опіки та супроводу соціально незахищених категорій дітей та молоді з метою подолання життєвих труднощів, збереження або підвищення їхнього соціального статусу; соціальної профілактики — спрямовані на організацію та впровадження системи заходів щодо запобігання аморальній, протиправній, іншій асоціальній поведінці, будь-якому негативному впливу на життя та здоров’я дітей і молоді.
Заходи соціальної адаптації та реабілітації спрямовані на здійснення системи заходів із метою відновлення морального, психічного і фізичного стану дітей та молоді, їхніх соціальних функцій, приведення індивідуальної й колективної поведінки відповідно до загальновизнаних суспільних правил і норм. Підготовка до проведення заходу
Планування: Визначення теми, мети, місця проведення, сценарію заходу.
Організація колективу: Склад учнів — учасників заходу, участь представників громадськості, батьків, визначення керівника групи.
Матеріально-технічне забезпечення: Оформлення приміщення, обладнання, фінансове забезпечення (оплата праці, винагороди учасникам конкурсів).
Оформлення документів, інструктаж: Затверджений склад учасників, наказ про проведення заходу, цільовий інструктаж із питань охорони праці та БЖД.
Організаційне забезпечення заходу: Порядок підготовки та проведення окремих заходів
Відповідно до плану роботи навчального закладу за місяць до встановленого терміну проведення конкретного заходу складається і затверджується відповідний сценарій заходу або положення про нього.
Структура: У положенні (сценарії) визначаються:
·     дата і місце проведення;
·     сценарний план;
·     характеристика матеріально-технічного забезпечення;
·     структура витрат із зазначенням бюджетних і позабюджетних джерел;
·     розмір дольової участі організацій-учасників (якщо їх кілька) і внесків за участь;
·     загальна чисельність фізичних осіб — учасників програми (заходу);
· перелік установ (організацій), які залучаються для виконання відповідних робіт та надання певних послуг, пов’язаних із проведенням заходу (програми).
1.       Положення в обов’язковому порядку погоджується з фінансовою службою організації — розпорядником коштів. У разі створення призового фонду для преміювання переможців положенням визначається розмір, порядок і джерела формування та використання коштів фонду. Положення затверджується керівником навчального закладу, за планом якого здійснюється захід, за погодженням із організаціями, кошти яких залучаються для фінансування цього заходу чи програми.
2.       Згідно із затвердженим положенням складаються договори про виконання робіт (надання послуг) із юридичними особами, що обслуговують підготовку і проведення заходу, а також трудові угоди з окремими фізичними особами про виконання певної роботи.
3.       Відповідно до затвердженого положення, якщо цього потребує захід, формуються списки учасників і затверджуються керівником навчального закладу. Учасники це особи, які беруть безпосередню участь у заході і видатки на діяльність яких фінансуються за рахунок кошторису на проведення заходу.
Фінансове забезпечення заходів: здійснюється:
·             за рахунок бюджетних коштів, що передбачаються у відповідних бюджетах державним навчальним закладам, згідно з чинним законодавством на заходи (програми) з питань виховання дітей та молоді;
·             за рахунок коштів спонсорів, батьків чи зароблених учнями в процесі ініціативного, добровільного здійснення навчального господарювання.
Виділення коштів здійснюється згідно з наказом, який підписується керівником або уповноваженим заступником установи-розпорядником коштів. Наказом обов’язково встановлюється термін подання творчого звіту та даних про використання коштів. Термін установлюється залежно від тривалості проведення програми (заходу), його значення і рівня проведення.
Планування коштів на проведення заходів (програм): У кошторис витрат на проведення заходу зараховуються лише ті видатки, необхідність і законність яких обумовлені характером і специфікою конкретного заходу, виходячи з дійсної потреби в коштах і з урахуванням дотримання режиму економії й ефективного використання коштів. Бюджетні кошти, заплановані й виділені на заходи, не можуть бути спрямовані на придбання основних засобів — меблів, оргтехніки, комп’ютерів, транспортних засобів тощо (крім випадків, коли здійснення таких витрат передбачено відповідним рішенням органів виконавчої влади із ви­значенням їх обсягів), а також на витрати для утримання навчальних закладів, установ, громадських організацій тощо.
Кошторис доходів і видатків це основний планово-фінансовий документ, який визначає загальний обсяг та напрями спрямування коштів, затверджених установою на рік відповідно до бюджетних призначень для виконання функцій і досягнення мети.
Перелік витрат, які враховуються в індивідуальних кошторисах на проведення заходів (програм) за рахунок бюджетних коштів. Основні напрями витрат і сторони, що їх відшкодовують
Витрати на проведення заходів (програм) складаються із двох основних напрямів:
1)    витрати на безпосередню підготовку і проведення;
2)    витрати на утримання учасників.
До першого напряму належать такі витрати: оплата праці залучених на умовах трудового договору працівників; орендна плата за користування приміщення (території, споруди); орендна плата за користування обладнанням, оргтехнікою, інвентарем та витрати на їх обслуговування; оренда транспортних засобів та витрати на їх обслуговування; плата за прокат костюмів, одягу тощо; послуги зв’язку; поліграфічні послуги; канцелярські витрати; придбання призів, сувенірів, подарунків; оплата інформаційних послуг; представницькі витрати.
До другого напряму належать витрати на проїзд, проживання, харчування учасників заходу.
Кадрове забезпечення заходу (програми), оплата праці й грошові виплати: Видатки на заробітну плату (виплату гонорару) із нарахуваннями передбачаються лише для оплати праці працівників, що залучаються до виконання робіт (надання послуг) із підготовки, проведення, виконання програми (заходу) на підставі трудової угоди. Трудова угода для виконання певної роботи залученими працівниками укладається за умови неможливості виконання такої роботи штатними працівниками навчального закладу, установ. Видатки на оплату праці при цьому обраховуються, виходячи із середніх розмірів посадових окладів (ставок заробітної плати), затверджених для аналогічних категорій працівників відповідних галузей, та відпрацьованого часу. При цьому у трудовій угоді та в розрахунках до кошторису наводиться посилання на нормативний акт з оплати праці, за яким здійснені розрахунки. Штатним працівникам установ, які безпосередньо залучаються до підготовки й участі у програмах (заходах), зберігається заробітна плата за основним місцем роботи. Грошові виплати, зокрема премії, стипендії, винагороди, матеріальна допомога — за рахунок бюджетних коштів на дитячі та молодіжні заходи (програми) — не здійснюються. Виплати щорічних премій Кабінету Міністрів України за внесок молоді у розбудову держави та надання грантів Президента України для обдарованої молоді здійснюються лише за рахунок асигнувань державного бюджету за кодом економічної класифікації 1343 «Інші поточні трансферти населенню». Під час проведення виїзних заходів (програм) відшкодування учасникам витрат на проїзд, добові, проживання здійснюється в порядку і в розмірах, визначених чинним законодавством. Витрати на проїзд учасників до місця проведення заходу (програми) в обидва кінці, добові в дорозі оплачує сторона, яка направляє учасників. У разі відсутності коштів у сторони, яка направляє учасників, сторона, яка проводить захід, може здійснювати компенсацію витрат на відрядження шляхом проведення розрахунків через авізо за умови передбачення цих витрат у кошторисі на проведення заходу (програми). Добові учасникам заходу на виїзді виплачуються згідно із затвердженими чинним законодавством нормами відшкодування витрат на відрядження лише в тому разі, якщо учасники під час участі в заході не забезпечуються харчуванням. Під час проведення міжнародних заходів розміри витрат на проїзд і проживання, виплату добових визначаються з урахуванням умов запрошення та згідно з чинним законодавством. Відшкодування витрат за проживання учасників заходів (реалізації програми) здійснюється в розмірі фактичних витрат за наявності підтверджувальних документів (в оригіналі).
Стимулювання участі в заходах: Витрати на нагородження (грошові винагороди та призи) передусім здійснюються за рахунок коштів призового фонду, який створюється із внесків учасників програм (заходів) (організацій-учасників) за рахунок позабюджетних коштів. У разі відсутності такого фонду видатки на грошові винагороди і призи для переможців та учасників програм (заходів) передбачаються в кошторисах витрат у визначених розмірах. Кошти на придбання заохочувальних призів передбачаються з урахуванням фінансових можливостей закладу освіти та інших учасників, зацікавлених у проведенні, і результатів цієї роботи. Видатки для придбання подарунків, пам’ятних сувенірів для учасників масових заходів (програм), присвячених відзначенню свят та певних календарних дат (різдвяні та новорічні свята, День матері, День захисту дітей, День молоді, День студента, Міжнародний жіночий день тощо), визначаються, виходячи з норм, установлених для заохочувальних призів та з урахуванням фінансових можливостей. Видатки для оплати витрат за користування транспортом для перевезення учасників у межах території їх проведення розраховуються на підставі укладених із транспортною організацією угод на обслуговування.
Представницькі витрати: витрати установ на прийом і обслуговування іноземних представ­ників і делегацій та представників інших установ, організацій, які прибули за запрошенням для проведення переговорів з метою здійснення міжнародних зв’язків, установлення та підтримання взаємовигідної співпраці та вирішення питань, пов’язаних із розвитком співпраці з питань дітей та молоді. До складу представницьких витрат належать витрати, пов’язані з проведенням офіційного прийому (сніданку, обіду, вечері) представників, заходами культурної програми, буфетним обслуговуванням під час переговорів, оплатою послуг перекладача, який не перебуває в штаті установи, оплатою номерів у готелях, транспортних послуг.
Звітність і контроль: Навчальний заклад, установа, громадська організація, які отримали бюджетні кошти на підготовку й проведення заходу (програми), у терміни, встановлені в наказах про перерахування коштів, подає після проведення заходів установі, яка виділяла кошти на проведення заходу, творчий звіт та дані про виконання індивідуального кошторису витрат проведеного заходу. Термін подання звіту може бути продовжений наказом установи-розпорядника коштів за умови наявності об’єктивних причин щодо необхідності продовження терміну подання звіту. Відповідальність за своєчасне, повне й достовірне подання звітності про використання виділених бюджетних коштів та їх відповідність плановим призначенням несуть керівник і головний бухгалтер навчального закладу, установи згідно з чинним законодавством.
Контроль за цільовим і ефективним використанням коштів здійснюється установою, що виділяла кошти. При цьому подаються такі документи:
·     фактичні списки учасників, підписані керівником (уповноваженою особою) навчального закладу, установи, відповідальної за проведення заходу (програми)
·     копія наказу на проведення заходу (програми) у якому визначається термін проведення та кількість учасників;
·     завірений уповноваженою особою та печаткок організації-виконавця заходу індивідуальний кошторис витрат;
·     творчий звіт про проведення заходу, реалізацій програми, які подаються у довільній формі.
В окремих випадках за вимогою фінансово-економічного управління надаються інші документі (копії договорів на виконання робіт або наданні послуг з організаціями, що обслуговують захід копії трудових угод із залученими працівникамі на виконання певних робіт і відомостей про виплат; заробітної плати; рахунки на оплату та копії накладнш на придбання товарів, призів, подарунків, надани; послуг тощо; завірені відповідальною установок копії відомостей про вручення призів; акти списана товарно-матеріальних цінностей; копії калькуляції вартості людино-дня харчування одного учасник: та акт закриття харчування; акт виконаних робі' або наданих послуг; документи про підтверджена витрат на проїзд та проживання).
Порядок організації туристично-краєзнавчої діяльності регламентується:
1.               Інструкцією щодо організації та проведення туристичних спортивних походів з учнівською та студентською молоддю.
2.               Інструкцією щодо організації та проведення екскурсій і подорожей з учнівською та студентською молоддю.
3.               Положенням про туристичні маршрутно-кваліфікаційні комісії навчальних закладів. Інструкція щодо організації та проведення туристичних спортивних походів з учнівською та студентською молоддю передбачає порядок формування здорового способу життя, розвитку спортивного туризму серед учнівської і студентської молоді, підвищення рівня їхньої спортивної майстерності, збереження життя і здоров’я учнівської та студентської молоді під час проведення туристичних ® спортивних походів та експедицій з активними способами пересування (далі — походи). Навчальні заклади та органи управління освітою під час підготовки і проведення походів з учнівською і студентською молоддю керуються Конституцією та законами України, іншими нормативно-правовими актами та Інструкцією.

Основні терміни у цій сфері вживаються в таких значеннях:
·         експедиція з активними способами пересування — це похід, основним завданням якого є проведення краєзнавчої роботи щодо вивчення історії рідного краю, довкілля, явищ соціального життя, світової цивілізації, географічних, етнографічних, історичних об’єктів та інших досліджень;
·         категорійний похід — це похід І—VI ступенів складності;
·         категорія (ступінь) складності походу — це класифікаційна характеристика спортивної складності походу, що залежить від технічних перешкод;
·         категорія (півкатегорія) складності перешкоди — це класифікаційна характеристика складності подолання окремої перешкоди у поході, яка визначається технічними прийомами та спеціальним спорядженням, необхідним для її безпечного подолання;
·         комбінований похід — це неперервний за часом та маршрутом похід, складовими частинами якого є проходження окремих ділянок маршруту із використанням різних видів спортивного туризму;
·         локальна перешкода — це обмежена у просторі ділянка маршруту походу, для подолання якої необхідне застосування спеціальних технічних прийомів та/або спорядження;
·         маршрут походу — це заздалегідь намічений шлях туристичного походу що характеризується визначеним порядком переміщення туристів по географічних точках;
·         маршрутна книжка для походів ІVI ступенів складності — це маршрутний лист для походів І —III ступенів складності і походів нижче І ступеня складності;
·         міжсезоння — це пора року з несприятливими для конкретного виду туризму та/або регіону погодними та/або кліматичними умовами;
·         некатегорійний похід — це похід І —III ступенів складності або похід нижче І ступеня складності, який за протяжністю, тривалістю та/або кількістю і складністю перешкод не відповідає вимогам до походів І—VI категорій складності;
·         протяжна перешкода — це ділянка маршруту походу, що має значну довжину, для подолання якої необхідні загальна фізична та спеціальна туристична підготовка;
·         туристичний досвід —■ це досвід участі в попередніх туристичних спортивних походах, подо­лання перешкод у походах;
·         туристичний спортивний похід учнівської та студентської молоді (даліпохід) — це по­дорож, що здійснюється організованою групою учнівської та/або студентської молоді відповідно до Інструкції за заздалегідь розробленим маршрутом із подоланням природних і штучних перешкод різних категорій складності у визначені строки.
Повноваження керівника навчального закладу, органу управління освітою, який проводить похід: Керівник навчального закладу, органу управління освітою може самостійно приймати рішення про проведення походу. У разі прийняття рішення про проведення походу керівник навчального закладу зобов’язаний:
1)                   сприяти успішній роботі з підготовки та про­ведення походу, контролювати хід його підготовки, видати наказ про проведення походу, у якому:
·       визначити мету, район, термін проведення, вид та складність (категорію, ступінь) походу;
·       призначити керівника туристичної групи та його заступника (заступників), помічника (помічників);
·       затвердити склад учасників походу;
·       визначити у разі потреби порядок дій керівника групи у разі планового поділу групи на підгрупи, а також кандидатури керівників підгруп, їхніх заступників (помічників);
·       обумовити можливість передачі керівництва туристичною групою заступнику керівника.
Для будь-яких походів, крім місцевих походів до 1 ступеня складності включно, наказ видається після отримання рекомендацій маршрутно-кваліфікаційної комісії (далі — МКК), що має відповідні повноваження щодо можливості проведення походу;
2)                   провести цільовий інструктаж керівника туристичної групи Та його заступника (заступників) з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності під час походу згідно з вимогами Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах (наказ МОН України від 01.08.2001 р. № 563, зареєстрованого в Мінюстиції України 20.11. 2001 р. за № 969/6160);
3)                   видати керівнику туристичної групи копію наказу про проведення походу та завірити печаткою навчального закладу маршрутні документи туристичної групи;
4)                   контролювати дотримання туристичною групою термінів проходження маршруту; у разі порушення туристичною групою встановлених контрольних термінів проходження маршруту встановити зв’язок з органами управління освітою та відповідною аварійно-рятувальною службою для з’ясування місцезнаходження групи та надання їй у разі потреби допомоги;
5)                   після завершення походу:
  заслухати інформацію керівника туристичної групи про похід;
  оформити відповідні документи для присвоєння спортивних розрядів учасникам походу;
  урахувати результати діяльності керівника, заступника (заступників) керівника під час їх атестації та заохочення.
Вимоги до формування туристичних груп та учасників походів: Туристичні групи для проведення походів формуються з вихованців, учнів загальноосвітніх, професійно-технічних, позашкільних навчальних закладів і студентів вищих навчальних закладів, які об’єднуються на добровільних засадах за спільними інтересами, мають відповідний туристичний досвід і підготовку для участі в запланованому поході. Вік учасників походів має відповідати загальним вимогам до віку учасників та керівників туристичних спортивних походів, установленим відповідною Інструкцією:
  До участі в ступеневих походах можуть бути допущені учасники, вік яких не більше ніж на один рік менший за визначений в основних вимогах до віку учасників походів, у разі отримання ними теоретичної і практичної підготовки протягом не менше одного навчального року у гуртках, секціях туристично-спортивного напряму та за наявності медичної довідки.
  До участі у велосипедних походах не можуть бути допущені учасники, які не досягли 14 років, мотоциклетних — 16 років, автомобільних — 18 років тощо.
Вимоги до керівника, заступника керівника туристичної групи: Керівники туристичної групи відповідають за життя, здоров’я учасників походу відповідно до законодавства, виконання плану походу, змісту оздоровчої, виховної і пізнавальної роботи, дотримання правил пожежної безпеки, охорони природи, пам’яток історії і культури тощо. Вони призначаються наказом керівника навчального закладу або органу управління освітою, який проводить похід. Крім того, керівники повинні мати знання і навички з надання першої долікарської допомоги тощо.
Відповідні знання та уміння, туристичний досвід керівників туристичної групи підтверджується довідкою про залік туристичного спортивного походу.
Права й обов'язки керівників туристичної групи: зобов ’язані:
1)                   забезпечити формування групи з урахуванням запланованого рівня складності походу, туристичної кваліфікації учасників, їх фізичної, технічної і спеціальної підготовки, а також їх психологічної сумісності;
2)                   ознайомити учасників походу з Інструкцією, їхніми правами та обов’язками;
3)                   провести цільовий інструктаж учасників, помічників керівника з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності під час походу згідно з вимогами Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах;
4)                   отримати маршрутні документи та копію наказу про проведення походу;
5)                   проінформувати учасників походу (для походів учнів і студентів віком до 18 років — також їхніх батьків або осіб, які їх замінюють) щодо умов організації та проведення походу, про чинники ризику в запланованому поході і про відповідні заходи щодо уникнення небезпеки й запобігання травматизму, провести збори баггьків учасників походу;
6)                   забезпечити під час походу дотримання учас­никами правил дорожнього руху, правил пожежної безпеки, безпеки життєдіяльності;
7)                   забезпечити проходження медичного огляду всіма учасниками;
8)                   розробити план підготовки походу, розподілити між учасниками обов’язки згідно з цим планом;
9)                   організувати всебічну підготовку учасників походу, тренування, перевірити необхідні знання, уміння й навички, зокрема вміння плавати, надавати долікарську допомогу та використовувати туривтичне спорядження;
10)                разом з учасниками всебічно ознайомитися з районом походу, розробити основний та запасний варіанти маршруту походу, а також аварійні варіанти виходу з маршруту, вивчити їх складні ділянки, спо­соби та засоби подолання;
11)                підготувати відповідний картографічний матеріал, розробити план і графік походу, визначити контрольні пункти та терміни проходження маршруту, ознайомити з цими матеріалами учасників походу;
12)                за необхідності отримати консультації щодо маршруту в МЮС або інших установах та організаціях;
13)                за необхідності погодити з навчальним закладом або органом управління освітою, що проводить похід, та МКК порядок дій під час планових поділів туристичної групи на підгрупи, а також кандидатури керівників, туристична кваліфікація яких відповідає вимогам, викладеним у розділі IV Інструкції;
14)                організувати підбір, підготовку й перевірку якісного групового та індивідуального спорядження, зокрема спорядження для страховки з урахуванням вимог техніки безпеки та особливостей конкретного походу (району походу, виду спортивного туризму, категорії (ступеня) складності походу, часу проведення походу тощо);
15)                скласти кошторис витрат, забезпечити підготовку та підбір продуктів харчування, з’ясувати можливості поповнення запасу продуктів на маршруті;
16)                одержати дозвіл на відвідування об’єктів, територій, на яких встановлено особливий режим відвідування;
17)                оформити в установленому порядку маршрутні документи;
18)                розробити план дослідницької, краєзнавчої, природоохоронної роботи та інших заходів на маршруті, якщо такі заплановано проводити;
19)                у разі потреби зміни маршруту, складу туристичної групи, термінів проведення або інших записів у маршріутних документах до від’їзду туристичної гру­пи в похід погодити ці зміни з навчальним закладом, що проводить похід, та МКК, що надала рекомендації щодо можливості проведення походу.
Під час проведення походу керівник та його засту пник (заступники) зобов’язані:
1)                   перед виходом на маршрут та за наявності рекомендації МКК повідомити аварійно-рятувальну службу за місцем проведення походу про проведення походу та його маршрут;
2)                   уживати заходів, спрямованих на гарантування безпеки учасникам походу, забезпечити дотримання учасниками правил техніки безпеки;
3)                   дотримуватися затвердженого маршруту походу;
4)                   робити за можливості відмітки в маршрутних документах про проходження маршруту;
5)                   дотримуватися рекомендацій МКК, зазначених у маршрутній книжці (маршрутному листі), аварійно- рятувальної служби, інших органів з питань, що належать до їх компетенції відповідно до чинного законодавства тощо.
У разі нещасного випадку:
·     терміново організувати надання першої долікарської допомоги потерпілому та його доставку (за необхідності) до закладу охорони здоров’я, викликати за необхідності та за можливості за допомогою будь-яких засобів зв’язку аварійно-рятувальну службу та/або службу екстреної медичної допомоги;
·     повідомити про випадок, що стався, навчальний заклад або орган управління освітою, що проводить похід, відповідну МКК, орган управління освітою за місцем проведення походу та інші відповідні органи тощо.
Після закінчення походу керівники зобов’язані:
·     спільно з учасниками в обумовлені строки підготувати та подати до МКК звіт про похід;
·     після розгляду звіту в МКК та за наявності позитивної рекомендації оформити та видати кожному учаснику довідку про залік туристичного спортивного походу встановленого зразка;
·     сприяти оформленню та поданню до відповідного органу (організації) документів для присвоєння учасникам групи спортивних розрядів, звань тощо.
Права та обов’язки учасників походу, передбачені Інструкцією, є обов’язковими для виконання. Порядок підготовки та проведення походів здійснюється відповідно до основних нормативів туристичних походів та визначеної Інструкції. Категорія (ступінь) складності походу визначається з урахуванням тривалості походу, довжини маршруту, кількості та складності перешкод, включених до маршруту походу. Додатками до Інструкції є: вимоги до кількісного складу групи, загальні вимоги до віку учасників та керівників туристичних спортивних походів, довідка про залік туристичного спортивного походу. Порядок організації та проведення екскурсій і подорожей з учнівською та студентською молоддю регулюється відповідною Інструкцією, розробленою з метою збереження життя і здоров'я вихованців, учнів, студентів під час проведення навчальними закладами екскурсій та подорожей. Навчальні заклади під час підготовки та проведення екскурсій, подорожей керуються нормативно-правовими актами України та відповідною Інструкцією.
Основні терміни щодо проведення цих заходів вживаються в таких значеннях:
·         дальня екскурсія, подорож — це екскурсія, подорож за межі території, на якій знаходиться навчальний заклад, орган управління освітою, що організовують та проводять екскурсію, подорож;
·         екскурсія — це колективне відвідування тривалістю до 24 годин з вихованцями, учнями, студентами визначних місць з освітньою, навчально-виховною, науковою, пізнавальною чи розважальною метою у складі організованої групи під керівництвом осіб, призначених у порядку, встановленому цією Інструкцією;
·         місцева екскурсія, подорож — це екскурсія, подорож, що проводяться в межах області, на території якої знаходиться навчальний заклад, орган управління освітою, що організовують та проводять екскурсії, подорожі;
·         подорож — це колективне відвідування тривалістю більше 24 годин вихованцями, учнями, студентами визначних місць з освітньою, навчально-виховною, науковою, пізнавальною чи розважальною метою у складі організованої групи під керівництвом осіб, призначених у порядку, встановленому цією Інструкцією.
Повноваження керівника навчального закладу, органу управління освітою, що організовує та проводить екскурсію, подорож: Керівник навчального закладу, що організовує та проводить екскурсію, подорож, приймає рішення про її проведення без погодження з органами управлін­ня освітою. У разі прийняття рішення про організацію та проведення екскурсії, подорожі керівник навчально­го закладу, органу управління освітою зобов’язаний:
1)                   сприяти підготовці та проведенню екскурсії, подорожі;
2)                   видати наказ про проведення екскурсії, подо­рожі, у якому: визначити мету, термін проведення, призначити керівника групи, що проводить екскурсію, подорож, його заступника (заступників), затвердити склад учасників та маршрут екскурсії, подорожі;
3)                   провести інструктаж з питань охорони праці й безпеки життєдіяльності під час екскурсії, подорожі;
4)                   видати керівнику групи копію наказу про про­ведення екскурсії, подорожі та список учасників екскурсії, подорожі, засвідчені у встановленому законодавством порядку;
5)                   контролювати своєчасне повернення групи, що перебуває на екскурсії, у подорожі;
6)                   у разі неповернення групи, що перебуває на екскурсії, у подорожі, у встановлений час терміново встановити зв’язок з керівником групи, з’ясувати причини затримки та потребу в наданні допомоги. У разі необхідності або за неможливості зв’язатися з групою, установити зв’язок з територіальними органами управління освітою, органами внутрішніх справ, відповідною аварійно-рятувальною службою для з’ясування місцезнаходження групи та надання їй за потреби допомоги;
7)                   після завершення екскурсії, подорожі заслухати інформацію керівника групи про їх результати.
Порядок формування груп, що здійснюють екскурсію, подорож, визначається відповідною Інструкцією. Під час проведення автобусних екскурсій, подорожей керівний склад групи призначається згідно з вимогами Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 року № 176 (зі змінами). Учасники групи, що перебувають під час екскурсій, подорожей на території заповідників, заказників, національних парків, у прикордонній зоні тощо, зобов’язані дотримуватися порядку перебування на цих територіях відповідно до законодавства України.
Права та обов’язки керівників групи, які проводять екскурсію, подорож, визначаються відповідною Інструкцією: Передусім керівники групи відповідають за життя та здоров’я її учасників згідно із законодавством України. Вони зобов’язані: під час організації підготовки екскурсії, подорожі:
·     забезпечити комплектування груп учасниками відповідного віку і стану здоров’я;
·     ознайомити учасників екскурсії, подорожі з планом та затвердженим маршрутом їх проведення, історичними й географічними особливостями території, об’єкта (об’єктів), де буде проходити екскурсія, подорож;
·     провести цільовий інструктаж з учасниками щодо охорони праці та безпеки життєдіяльності під час екскурсії, подорожі згідно з вимогами Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 01 серпня 2001 року № 563;
·     отримати копію наказу про проведення екскурсії, подорожі та список групи;
·     провести збори батьків учасників екскурсії, подорожі (для дальніх екскурсій, подорожей учасників віком до 18 років);
·         забезпечити під час екскурсії, подорожі додержання учасниками належного громадського порядку, виконання правил дорожнього руху, правил пожежної безпеки, безпеки життєдіяльності;
·         провести інформування учасників екскурсії, подорожі про чинники ризику в запланованій екскурсії, подорожі (за їх наявності) і про відповідні заходи щодо запобігання травматизму;
· у разі необхідності одержати дозвіл на відвід­ування об’єктів, територій, на яких встановлено особливий режим відвідування;
· розробити план дослідницької, краєзнавчої, природоохоронної роботи та інших заходів під час екскурсії, подорожі, якщо такі заплановано проводити;
1)                   під час проведення екскурсії, подорожі:
·         забезпечити дотримання правил пожежної безпеки, безпеки життєдіяльності, охорони природи, пам’яток історії і культури тощо;
·         уживати заходів, спрямованих на гарантування безпеки учасників екскурсії, подорожі, зокрема щодо зміни маршруту, припинення екскурсії, подорожі у зв ’язку з виникненням небезпечних природних явищ та з інших обставин, що становлять загрозу безпеці учасників;
·         дотримуватися затвердженого маршруту та плану екскурсії, подорожі (крім випадків, пов’язаних зі зміною маршруту чи плану з метою гарантування безпеки учасників);
·         не допускати безпідставного поділу групи, що здійснює екскурсію, подорож, відставання окремих учасників, а також вибуття окремих учасників екскурсії, подорожі без супроводу одного із заступників керівника (від’їзд одного чи декількох учасників можливий лише за умови, що в групі, яка здійснює екскурсію, подорож, два або більше заступників керівника);
·         у разі аварійної ситуації (раптовому виникненні умов, що загрожують життю та здоров’ю учасників екскурсії, подорожі) ужити заходів щодо збереження життя і здоров’я учасників екскурсії, подорожі, вихо­дячи з конкретної ситуації та реальної наявності сил і засобів для ліквідації небезпечної ситуації;
·         у разі нещасного випадку терміново організувати надання першої домедичної допомоги потерпілому, доставити його до закладу охорони здоров’я, викликати за потреби медичну допомогу;
·         повідомити про нещасний випадок, що стався, керівнику навчального закладу, органу управління освітою, що проводить екскурсію, подорож, та інші відповідні служби;
·         про нещасний випадок, що трапився під час дальніх екскурсій, подорожей, повідомити відповідний орган управління освітою за місцезнаходженням групи;
·         у разі користування під час екскурсії, подорожі залізничним транспортом забезпечити виконання вимог, установлених Порядком обслуговування громадян залізничним транспортом, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19 березня 1997 року № 252 (зі змінами);
2)                   після закінчення екскурсії, подорожі:
·         повідомити навчальний заклад, орган управління освітою, що проводить екскурсію, подорож, про її завершення;
·         за вимогою навчального закладу, органу управління освітою, що проводить екскурсію, подорож, надати звіт про їх проведення.
Керівник групи, який проводить екскурсію, подорож, має право:
·         ураховуючи фізичний та моральний стан групи або окремих учасників і свій власний, припинити екскурсію, подорож;
·         змінити маршрут, припинити екскурсію, подорож у зв’язку з виникненням небезпечних природних явищ та з інших обставин, що становлять загрозу життю, здоров’ю та безпеці учасників екскурсії, подорожі.
Права та обов’язки учасників екскурсії, подорожі регулюються у визначеному відповідною Інструкцією порядку. Використані джерела: Нормативно-правові документи, що регламентують питання проведення масових виховних заходів:
І.           Закони України:
  «Про позашкільну освіту» від 22.06.2000 № 1841-111 зі змінами і доповненнями, внесеними від 07.12.2000 №2120-111.
  «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні» від 05.02.1993 № 2998-ХІІ.
  «Про оздоровлення та відпочинок дітей» від 04.09.2008 № 375-УІ.
  «Про інноваційну діяльність» від 04.07.2002 № 40-1V тощо.
2.                   Постанови та розпорядження Кабінету Міністрів України:
  «Про затвердження переліку типів позашкільних навчальних закладів і Положення про позашкільний навчальний заклад» від 06.05.2001 № 433.
  «Про затвердження Типового положення про дитячий заклад оздоровлення та відпочинку» від 28.04.2009 № 422.
  «Про вдосконалення системи організації роботи з виховання дітей та молодів в позашкільних навчальних закладах» від 20.08.2003 № 1301.
  «Про затвердження плану заходів щодо підвищення рівня патріотичного виховання учнівської та студентської молоді шляхом проведення па постійній основі тематичних екскурсій з відвідуванням об’єктів культурної спадщини» від 08.12.2009 № 1494-р.
  Правила надання послуг пасажирського автомобіль­ного транспорту, — затверджені постановою КМ України від 18 лютого 1997 року № 176.
  Порядок обслуговування громадян залізничним транспортом, затверджений постановою КМ України від 19 березня 1997 року № 252.
3.                   Накази та листи Міністерства освіти і науки України:
  «Про затвердження нормативно-правових актів, які регламентують порядок організації туристсько-краєзнавчої роботи» від 02.10.2014 № 1124, зареєстрований в Мінюсти- ції України 27.10. 2014 р. за № 1340/26117.
  «Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і на­вчальних закладах» від 01 серпня 2001 року № 563.
  «Регламент проведення спортивно-масових та фізкуль­турно-оздоровчих заходів у навчальних закладах», наказ МОН від 21.07.2003 № 486, зареєстрований в Мінюстиції за № 904/8225.
  «Про затвердження Положення про порядок орга­нізації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах» від 11.08.2004 № 651.
  «Про затвердження Положення про дитячо-юнацький клуб юних моряків, річковиків, авіаторів, космонавтів, парашутистів, десантників, -прикордонників, радистів» від 06.11.2009 № 1022.
  «Про Всеукраїнську експедицію учнівської та студентської молоді „Моя Батьківщина — Україна“» від 14.06.2010 №561.
  «Про затвердження Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності» від 07.11.2000 № 522.
  «Про методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних закладах у 2014—2015 н. р. » лист МОН від 25.07.2014 р. № 1/9-376;
  Щодо інформаційно-методичного листа «Про організацію виховної роботи у таборах відпочинку з денним перебуванням», лист Інституту інноваційних технологій та змісту освіти від 17.05.2011 № 1.4/18-1555, затвердженими наказом МОН від 02.10.2014№ 1124 «Про затвердження нормативно-правових актів, які регламентують порядок організації туристсько-краєзнавчої роботи».
«Регламент проведення спортивно-масових та фізкультурно-оздоровчих заходів у навчальних закладах» наказ МОН від 21.07.2003 № 486, зареєстрований в Мінюстиції р. за № 904/8225.
Охорона праці в навчальному закладі. Накази. Положення. Інструкції
Педагогічна рада. Нестандартні форми засідань Педагогічний глосарій
Перспективне та річне планування роботи навчального закладу
Портфоліо методиста
Професійні захворювання та їхня профілактика Робоча книга заступника директора з господарської діяльності
Робоча книга заступника директора з навчально- виховної роботи
Свято першого дзвоника. Сценарії
Створення сприятливого навчального середовища. Тренінги
Сучасні форми роботи з педкадрами
Технології виховання
Технології навчання дорослих на основі особистісно орієнтованого підходу
Управління конфліктами в освітніх організаціях
Урок: 100 інноваційних ідей
100 інноваційних моделей
Урок: 100 інноваційних прийомів
Школа молодого методиста
5)         зі специфічними проявами мовленнєвого недорозвитку: це слабке володіння навичками звукового аналізу та синтезу, недостатня сформованість вищого рівня розуміння мовлення;
6)         із труднощами самостійного застосування засвоєних способів виконання завдання в аналогічних випадках.

Немає коментарів:

Дописати коментар